ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
Στον κόσμο υπάρχουν χιλιάδες μετεωρολογικοί σταθμοί, οι οποίοι παρέχουν πληροφορίες για τις παρούσες καιρικές συνθήκες στα μετεωρολογικά κέντρα, την αεροπλοΐα, τις αρχές πολιτικής προστασίας και στο κοινό εν γένει. Οι περισσότεροι σταθμοί είναι τοποθετημένοι σε πολιτικά ή στρατιωτικά αεροδρόμια. Στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότεροι από 50 επανδρωμένοι σταθμοί, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί μέσα ή πολύ κοντά σε όλες τις μεγάλες πόλεις (π.χ. Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο κλπ.), παρέχοντας μία ικανοποιητική κάλυψη της χώρας. Όλοι οι επανδρωμένοι Ελληνικοί σταθμοί ανήκουν στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και παρέχουν παρατηρήσεις στην Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία σε πραγματικό χρόνο.
Οι επιφανειακοί σταθμοί
είναι εφοπλισμένοι με ένα αριθμό καλά βαθμονομημένων οργάνων επιτρέποντάς τους
την παροχή αντικειμενικών παρατηρήσεων. Προφανώς όλα τα όργανα είναι σχεδιασμένα
σύμφωνα με διεθνείς κανονισμούς, και χρησιμοποιούνται από προσωπικό το οποίο
είναι εκπαιδευμένο να τα λειτουργεί με κατάλληλο και συνεπές τρόπο. Παρότι
μερικά όργανα είναι τοποθετημένα μέσα στο κτίριο του μετεωρολογικού σταθμού (π.χ.
το βαρόμετρο), τα περισσότερα χρειάζεται να είναι εκτεθειμένα στα καιρικά
φαινόμενα και συνήθως βρίσκονται σε ένα μικρό περιφραγμένο χώρο κοντά στο σταθμό.
Το πιο επιφανές χαρακτηριστικό αυτού του χώρου είναι ο Μετεωρολογικός Κλωβός
Ο Μετεωρολογικός Κλωβός σχεδιάστηκε από τον Thomas Stevenson (1818-87). Είναι ένα λευκό ξύλινο κουτί το οποίο βρίσκεται 2 μέτρα πάνω από το έδαφος και περιλαμβάνει διάφορα θερμόμετρα συν άλλα όργανα όπως το θερμογράφο, υγρογράφο κλπ. Ο κλωβός αποτελεί μία απλή, εύρωστη και αρκετά ικανοποιητική λύση για τις ειδικές συνθήκες εξαερισμού και ακτινοβολίας που χρειάζονται για αντικειμενικές μετρήσεις θερμοκρασίας και υγρασίας. Οι χαραμάδες στις πλευρές του κλωβού επιτρέπουν το φυσικό αερισμό του εσωτερικού του, και το λευκό του χρώμα ανακλά την περισσότερη ηλιακή ακτινοβολία. Τα χοντρά του τοιχώματα απομονώνουν το εσωτερικό του από τη θέρμανση λόγω της ηλιακής ακτινοβολίας, και από τη θέρμανση ή ψύξη λόγω της γήινης ακτινοβολίας. Η θύρα πρόσβασης βλέπει τον βορρά έτσι ώστε η ηλιακή ακτινοβολία να μην εισέρχεται κατά τη διάρκεια των μετρήσεων. Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω πλεονεκτημάτων καθώς και του αμελητέου κόστους συντήρησης, ο μετεωρολογικός κλωβός είναι ακόμα σε χρήση σε όλους τους μετεωρολογικούς σταθμούς.